Beter in Balans (Edwin Bouw Stichting)

Een ander bijzonder project is het project Beter in Balans. Het betreft onderzoek naar de psychosociale problematiek rondom DBS-operatie. Het doel van het onderzoek is om betere begeleiding voor en na hersenoperaties bij mensen met Parkinson te realiseren. Deze informatie over specifiek de periode voor en na de DBS-operatie voor contact met lotgenoten kan bijdragen aan het omgaan met mogelijkheden, eventuele nadelige gevolgen en het vinden van een nieuwe balans.

Er is psychosociaal nazorgprogramma voor de patiënten ontwikkeld ter verbetering van de kwaliteit van leven na een DBS-operatie. Ervaringen van patiënten en hun naasten die al een operatie hebben gehad en kennis van zorgverleners met de expertise van DBS waren daarbij leidend.

Het project is een samenwerking van onderzoekers van Maastricht UMC+, Parkinson Vereniging en ParkinsonNet. Het is gefinancierd door de Goede Doelen organisatie Edwin Bouw Stichting uit Amsterdam, waarbij SPN het project logistiek en administratief heeft ondersteund.