Boksen tegen Parkinson!

Op het jubileum Congres van ParkinsonNet is de tweede ParkinsonNet Innovation Award uitgereikt. De winnende organisatie zijn FysioAlign en Sportteam Ede met het project Bokstraining voor Parkinsonpatiënten Deze prijs is ter beschikking gesteld door Stichting Parkinson Nederland (SPN).

Het project dat door ons is gekozen, is een project dat als doel heeft om de kwaliteit van leven van de parkinsonpatiënt te bevorderen. Het winnende project bevordert het bewegen en de wijze waarop de parkinsonpatiënt wordt gemotiveerd te bewegen is tevens erg innovatief. Voorzichtig wetenschappelijk onderzoek naar deze trainingen laat zien dat parkinsonpatiënten vooruit zijn gegaan in het dagelijks functioneren en patiënten de training ervaren als een goede uitlaat klep. De mooiste uitspraak en het belangrijkste doel: de training zorgt dat de patiënt zich even geen patiënt meer voelt.

De winnaars van de Innovation Award willen met dit project meer ervaring opdoen met de trainingsmethode en samen met ParkinsonNet het trainingsprogramma toegankelijk maken voor andere regio’s.  Tevens vinden we het ook erg belangrijk dat de trainingsmethodiek wordt voorgeschoteld aan patiënten in een verder stadium van de ziekte.

Voor meer informatie over ParkinsonNet zie www.parkinsonnet.nl.